Home Informatie Specialisaties Contact
U ben nu hier: Home / Specialisaties / Sportletsel
Sportletsel

Een andere, osteopatische kijk op het ontstaan van blessures.

Door de uitgebreide anatomische kennis kan de fysiotherapeut/ osteopaat een goede analyse van het sportletsel maken. Het ontstaan van het letsel kan duidelijk zijn, als er een verzwikking/ verdraaiing is geweest of contact met de tegenstander.
Hierbij kan bijvoorbeeld bij de knie:
• de banden opgerekt zijn
• een meniscus ingeklemd is
• een spier/ pees verrekt of gescheurd is
• het kapsel of de slijmbeurs aangedaan is
• doorbloeding of bezenuwing aangedaan zijn
• een combinatie van bovengenoemden
eerst is het van belang dit goed uit elkaar te houden. bij een gezwollen, pijnlijke knie is dit niet eenvoudig.      
                        
Van overbelasting is de oorzaak minder duidelijk  aan te geven. Deze kan namelijk op een andere plaats liggen, dan waar de pijn gevoeld wordt. Door een zogenaamde voorspanning (het elastiek staat al strak) is er nog maar weinig extra kracht nodig om het te laten knappen.

De oorzaak van overbelasting kan volgens osteopatische principes vanuit de 3 kiemlagen verklaard worden:                            
- de energie-voorziening vanuit de organen naar het bewegingsapparaat werkt niet goed:  60 % van Uw prestatie wordt door het hart geleverd! Aangezien het hart een vetverbrander is, is het zaak genoeg brandstof in de vorm van onverzadigde vetzuren binnen te krijgen. weinig chips of frites dus.

Voorbeeld: laatst heb ik een patiënt behandeld met terugkerende kuitkrampen.  
Zijn vleesconsumptie is te hoog, waardoor zijn lichaam verzuurd en de spieren geen goede stofwisseling hebben met de krampen tot gevolg.
- besturing door het zenuwstelsel is gestoord. Coördinatie is bekend.
De gemoedstoestand uit zich in motivatie en concentratie en daarmee in uw prestatie.  Blijven lachen bij wat u doet.
- het bewegingsapparaat moet natuurlijk “gesmeerd” lopen. Daarvoor is goede voeding net zo van belang als voldoende beweging.

Regelmaat in uw trainingsschema is heel belangrijk:
2-3 x in de week oefenen, in wat voor vorm dan ook, is zinvol. Bij een te lage frekwentie slaat het lichaam de training niet op en heeft dan weinig effect.
Besef ook dat spierkrachttraining alleen zin heeft als u dat uw hele leven volhoudt. 
Na 2 weken rust is dat effect  weer weg.   

Bewegingsblokkade in een gewricht kan de therapeut met een manipulatie opheffen.
Met de zgn. “positional release”- techniek volgens Jones kan de pijnlijke structuur tot ontspanning gebracht worden.  

(Lymf-)taping kan in een acute situatie bij bijvoorbeeld zwellingen en kneuzingen direct verlichting geven.

Bandage en orthesen zijn alleen zinvol bij grote instabiliteit van bijvoorbeeld de knie.  Niet bij chronische spier- en peesklachten zoals bij een tenniselleboog.
Oud keeper van Ajax Piet Schrijvers had geen bandage nodig voor zijn instabiele knie met zijn gewicht van 90- 100 kg(?).






Therapie bij sportletsel

Een andere, osteopathische kijk:


De orgaanfunktie bepaalt Uw prestatie-nivo
Centrale besturing regelt het hele lichaams syteem
Het bewegingsapparaat blijft soepeler door regelmaat

Beweeg met plezier! Ga voor u zelf na waarom u iets onderneemt.